Sanatçılar Cara’ya Yöneliyor
Meta’nın Yapay Zeka Politikalarından Bıkan Sanatçılar Cara’ya Yöneliyor: Uygulama Bir Haftada 40 Binden 650 Bin Kullanıcıya Ulaştı
Sanatçılar, Meta’nın yapay zeka politikalarından nihayet bıktı, ancak Meta’nın kaybı Cara‘nın kazancı oldu. Sanatçılar tarafından yönetilen, yapay zeka karşıtı bir sosyal platform olan Cara, son bir hafta içinde kullanıcı sayısını 40 binden 650 bine çıkararak App Store listelerinin zirvesine yerleşti.
Instagram, birçok sanatçı için eserlerini tanıtmak ve müşteri bulmak amacıyla bir zorunluluk haline geldi. Ancak Meta, kullanıcıların kamuya açık gönderilerini kendi üretken yapay zeka sistemlerini eğitmek için kullanıyor ve yalnızca Avrupa’daki kullanıcılar GDPR yasaları sayesinde bu duruma itiraz edebiliyor. Üretken yapay zekanın Meta’nın uygulamalarında bu kadar ön planda olması, sanatçıların sabrını taşırdı.
“Yapay zekayı bu kadar göz önünde bulundurup, ardından çıkma seçeneğini sunup, çıkmayı zorlaştırdığınızda… Bu onların öfke seviyesini artırıyor – tamam, şimdi gerçekten bıktım,” diyor Cara’nın kurucusu ve tanınmış fotoğrafçı Jingna Zhang, TechCrunch’a verdiği röportajda.
Hem web hem de mobil uygulamaya sahip olan Cara, Instagram ve X’in bir kombinasyonu gibi, ancak sanatçılar için özel olarak tasarlanmış. Profilinizde bir portföy barındırabilir, aynı zamanda herhangi bir mikro blog sitesi gibi güncellemeler de paylaşabilirsiniz.
Zhang, sanatçı merkezli bir sosyal ağı yönetmek için mükemmel bir konumda, sanatçıların eserlerini bir yapay zeka eğitim veri setinin parçası olma riski olmadan paylaşabilmeleri için. Zhang, Harper’s Bazaar Vietnam için çektiği bir fotoğrafı kopyalayan bir ressama karşı Lüksemburg mahkemesinde kazandığı bir davayla sanatçıların haklarını savunma konusunda da başarılı oldu.
“Farklı bir ortam kullanılması önemli değildi. İşimin ‘çevrimiçi olarak mevcut olması’ önemli değildi. Rıza gerekliydi,” diye yazdı Zhang X’te.
I won. I won my appeal.
— Jingna Zhang @ cara.app/zemotion (@zemotion) May 10, 2024
The Luxembourg court has ruled that Jeff Dieschburg infringed upon my copyright when he used my work without consent.
Using a different medium was irrelevant. My work being 'available online' was irrelevant. Consent was necessary. 1/ pic.twitter.com/f9GrmUScCY
Zhang ve üç diğer sanatçı, Google’a karşı, telif hakkıyla korunan eserlerinin Imagen adlı bir yapay zeka görüntü jeneratörünü eğitmek için kullanıldığı iddiasıyla dava açtı. Ayrıca, Stability AI, MidJourney, DeviantArt ve Runway AI’ye karşı benzer bir davada da davacı olarak yer alıyor.
“İsmimin MidJourney’de 20.000’den fazla kez kullanıldığını görmek ne kadar insanlık dışı bir his olduğunu tarif etmek imkansız,” diye yazdı bir Instagram gönderisinde. “Hayatımın çalışmaları ve kim olduğum – ticari bir görüntü slot makinesi için anlamsız bir yem haline geldi.”
Sanatçılar, birçok bu görüntü jeneratörlerinin eğitim verileri arkasında, eserlerinin izinsiz kullanılması nedeniyle yapay zekaya bu kadar karşı çıkıyorlar. Bu modeller, telif hakkıyla korunup korunmadığına bakılmaksızın internetten görüntüleri tarayarak büyük miktarda sanat eserini topluyor. Bu, sanatçılar için büyük bir hakaret – işlerinin tehlikeye atılmasının yanı sıra, aynı yapay zeka genellikle onların eserleriyle besleniyor.
“Sanata gelince, ne yazık ki, temel olarak farklı bir bakış açısı ve görüşten geliyoruz, çünkü teknoloji tarafında, açık kaynak tarihine sahip güçlü bir geçmiş var ve insanlar sadece, ‘Evet, bunu oraya koydun, bu yüzden insanların kullanması için’ diye düşünüyorlar,” diyor Zhang. “Sanatçılar için, bu bizim kimliğimizin ve benliğimizin bir parçası. En iyi arkadaşımın eserlerimi manipüle etmesini istemem. Bizim işlerimizi nasıl gördüğümüzde bir nüans var, ama insanların sanatımızın bir ürün olmadığını anlamadığını düşünüyorum.”
Bu kararlılık, Cara’da sanatçıları telif hakkı ihlallerinden korumak için Glaze projesiyle ortaklık yapmalarına da uzanıyor. Cara’da eserlerini manuel olarak Glaze ile koruyan sanatçılar, eserlerinin yapay zeka tarafından taranmasını önlemek için ek bir koruma katmanına sahip oluyor.
Başka projeler de sanatçıları savunmak için harekete geçti. Sanatçılar tarafından yönetilen Spawning AI, sanatçıların eserlerini popüler veri setlerinden kaldırmalarına olanak tanıyan bir API oluşturdu. Ancak bu çıkma işlemi, yalnızca bu veri setlerini kullanan şirketler sanatçıların taleplerine saygı gösterirse işe yarar. Şu ana kadar, HuggingFace ve Stability, Spawning’ın Do Not Train kaydına saygı göstereceklerini kabul etti, ancak sanatçıların eserleri zaten eğitilmiş modellere geri alınamaz.
“İnternete ne koyduğumuz konusunda beklentiler ve geçmişler arasında bir çatışma olduğunu düşünüyorum,” diyor Zhang. “Sanatçılar için, eserlerimizi dünyayla paylaşmak istiyoruz. Bunu çevrimiçi koyuyoruz ve insanların bu eseri görmesi için ücret talep etmiyoruz, ama bu telif hakkımızdan veya eserlerimizin sahipliğinden vazgeçtiğimiz anlamına gelmez.”
Go oyununun hevesli bir oyuncusu ve hayranı olan Zhang, Google’ın AlphaGo sisteminin dünyanın en iyi oyuncularından biri olan Lee Sedol’u yendiği sekiz yıl önce yapay zekanın potansiyeli hakkında bilgi sahibi oldu.
“Pre-AlphaGo dönemindeki deneyime asla sahip olamayacağız,” dedi Zhang. “Go’nun güzelliği ve gizemi, bir insanın oyunun ne kadar ileri ve ilginç olabileceğini görmekti. Şimdi, en yüksek başarı, bir yapay zekayı yenebilmek olurdu.”
Ancak daha üzücü olan, yakın zamanda Google ile yaptığı bir röportajda Sedol’ün gençliğinde AlphaGo olsaydı profesyonel bir Go oyuncusu olmayabileceğini söylemesiydi.
Zhang, bir blog yazısında, “Lee Sedol, Go tarihinin çok önemli bir parçasıydı ve benim zamanımın bir ikonu, bir rol modelimdi. Bu yüzden onun, eğer tekrar seçme şansı olsaydı, profesyonel olmazdı dediğini duymak yürek burkucu,” diye yazdı.
Ancak Zhang’ın Go’ya olan ilgisi nedeniyle, yapay zekanın kariyerini nasıl etkileyeceğini düşünme konusunda bir avantajı vardı.
Cara, Zhang’ın sanatçı dostu bir sosyal ağ oluşturma konusundaki ilk girişimi değil. Ancak iyi zamanlamanın yanı sıra, Zhang, Cara’nın uzun vadede başarılı olma şansının en yüksek olduğunu çünkü kendisinin de bir kurucu olarak büyüdüğünü düşünüyor. Bir espor takımını yönetmekten Stanford’un Ignite programına katılmaya kadar, bir grup içinde nasıl çalışılacağını öğrendi.
“Bence bu, deneyim ve olgunluk. Tüm önceki deneyimlerinden öğreniyorsun,” dedi. “Ben, Singapur için milli bir atlet ve ardından fotoğrafçıydım ve her iki seferde de seçtiğim belirli alanlarda çok iyi işler yaptım, ancak bunlar çok bireysel olarak yönlendirilen işlerdi – sadece kendin çok iyi olmalısın. Diyelim ki, takım çalışmam en iyi değildi.”
Şimdi, Cara, patlama anını yaşıyor. Ancak bu popülerlik patlaması, çatışmasız gelmiyor.
2022’nin sonlarında kurulan Cara, tamamen kendi kendini finanse ediyor ve mühendislik desteğinin büyük bir kısmı gönüllülerden geliyor. Herhangi bir şirket, beklenmedik bir şekilde kullanıcı sayısında %1525 artışla mücadele etmekte zorlanır, hele ki bu kadar küçük bir ekiple çalışan bir şirket için.
Çarşamba günü, Zhang, e-postasını açtığında korkunç bir şokla karşılaştı: web barındırma şirketi Vercel için son haftanın maliyeti 96.280 dolar olmuştu. X’te bu fatura hakkında paylaşım yaptıktan sonra, Vercel’in ürün başkan yardımcısı Lee Robinson, kamuoyunda Zhang’a ulaşmaya çalıştıklarını, ancak Cara’nın hızlı büyümesi nedeniyle Zhang’ın Vercel’in e-postalarını kaçırdığını belirtti.
“Ekip ve ben buradayız, uygulamanızın altyapımızda olabildiğince verimli çalışmasını sağlamak için sizinle çalışmaya hazırız,” diye yazdı Robinson X’te. Ancak bu sorunun nasıl sonuçlanacağı ve Cara’yı hayatta tutup tutmayacağı belirsiz.
Zhang, dış yatırımcılara cevap vermek zorunda kalmak istemediği için girişim sermayesi aramadığını belirtti – ve sanatçıların çıkarlarını desteklemeye kararlı bir melek yatırımcı bulmak kolay olmasa gerek.
Önümüzdeki birkaç hafta, Cara için kritik